Новини

Сила запитань: у Вінниці навчають розробки інструментів соціологічного дослідження

30.09.2020

Чи варто для проведення соціологічних опитувань запрошувати експерта/ку з Києва? 

Якщо маєте кошти - то так, варто. Хоча, звісно, варто розвивати і внутрішній потенціал міста, експертну базу, користуватись послугами місцевих соціологів (якщо такі в громаді є) та робити дослідження власними силами. Окрім того, запрошена людина з іншого міста може витратити значно більше часу на ознайомлення з матеріалами, територією (у випадку, якщо це просторове дослідження) та на розробку інструментів для його проведення. Ви ж, у свою чергу, знаєте про місто і проблемо значно більше, ніж хтось інший.

Чи залежить якість результату соціологічного дослідження від того, хто буде його проводити? 

Варто розуміти, що для проведення вузькоспеціалізованого дослідження все ж краще запросити зовнішнього експерта/ку. Разом із ним/нею можна пропрацювати над розробкою методології проведення та деталями. А далі, маючи людський та часовий ресурс, власноруч проводити опитування серед цільових груп та стейкхолдерів.

Власне в хабі, під час тригодинного воркшопу "Сила запитань: розробка інструменту соціологічного дослідження", учасники заходу разом із соціологинею та аналітикинею Марією Грищенко працювали над інструментами дослідженнь.

Марія пояснювала учасникам та учасницям семінару, як чітко формулювати та озвучувати запитання, лаконічно використовувати мову респондента та уникати навіювання «правильної відповіді». Наприклад, під час опитування ми не даємо оцінку явищу, особі чи події, яку досліджуємо, тому формулювання типу «яке ваше ставлення до «шоколадного президента» або як вам рік роботи «президента-коміка» не є коректним.

Трохи кейсів:

  • Треба запам’ятати, що люди відповідають на запитання, перебуваючи у певному “своєму стані”. На інформацію, яку ви отримаєте, може впливати настрій респондента, вік, стать самого опитувача та, навіть, погодні умови у вашому регіоні.
  • Також, якщо ми хочемо отримати розгорнуту і  ґрунтовну відповідь, маємо задавати уточнюючі питання: «чому?», «як?», «вау, дуже цікаво, а розкажіть детальніше?». Це допоможе вашому/ій співбесіднику/ці розкритися та детальніше пояснити свою точку зору.
  • Можна також використовувати латентні запитання: запитувати у людини не про неї, а про друзів, знайомих, «таких людей як ви», «людей вашого віку».
  • Важливо, щоб ми гарантувати людині конфіденційність, анонімність та впевненість, що їй нічого не буде загрожувати в разі оприлюднення результатів опитування.
  • А ще: на початку та в кінці дослідження ми маємо ставити максимально позитивні та легкі запитання, щоб респонденти мали приємний “післясмак” опитування)

І бонус тим, хто нас читає:  тримайте корисні посилання, завдяки яким ви матимете змогу ознайомитися із основами соціологічних опитувань:

  • Книга Олени Богдан «Що варто знати про соціологію та соціальні дослідження? Посібник-довідник для громадських активістів та всіх зацікавлених» доступна онлайн - ТУТ
  • На cайті Prometheus стартував курс «Практична соціологія для професіоналів медіа». Його розробили дві фахові асоціації – «Українська Асоціація Маркетингу» та «Українська Асоціація Медіа Бізнесу». Кінцевою метою курсу є забезпечення громадськості об’єктивною інформацією та зменшення кількості випадків маніпулювання громадською думкою, а також допоможе навчиться аналізувати результати соціологічних досліджень та проводити власні міні дослідження - ТУТ

Окрім того, пропонуємо вам відео-записи зі вступного заняття в рамках нашого навчального курсу:

  • Соціологічні дослідження, їх види та методи - ТУТ
  • Як обрати метод соціологічного дослідження. Етапи досліджень - ТУТ

Зрештою, після  опрацювання цих матеріалів, ви зможете оцінити власні сили і визначитись, чи потрібно для ваших досліджень залучати зовнішніх експертів чи ви впораєтеся власноруч.

Нагадаємо, що навчальні заходи проводяться в рамках дослідження щодо взаємодії влади і громади у Вінниці та впливу хабу «Місто змістів» на ці процеси.

Проводимо ми його спільно з аналітичним центром Cedos та аналітикинею Maria Gryshchenko за фінансової підтримки Проект "Партнерство для розвитку міст" проміс / pleddg